Blog jednoho zaběhlýho evangelickýho faráře, co má katolíky vlastně rád.

Denní zamyšlení, středa 22. června 2016

Nyní tedy, Izraeli, co od tebe požaduje Hospodin, tvůj Bůh? Jen aby ses bál Hospodina, svého Boha, chodil po všech jeho cestách, miloval ho a sloužil Hospodinu, svému Bohu, celým svým srdcem a celou svou duší. 5.Mojžíšova 10,12

Kdo zachovává jeho slovo, vpravdě v něm láska Boží dosáhla svého cíle. Podle toho poznáváme, že v něm jsme. 1.Janova 2,5

***

Dobrého rána, milé sestry a milí bratří v Kristu!

***

Naše dnešní starozákonní heslo je jasným slovem Božího Zákona (!), neboť zřetelně mluví o tom, co po nás Hospodin žádá, co lze ostatně jiného čekat od knihy Deuteronomium?! A přece je 5. kniha Mojžíšova (hebr. „D'barim“ – tudíž „Slova-Činy“, resp. jejich jednota – zkrátka, že litera Zákona, se musí stát žitým živým slovem) mezi těmi Mojžíšovými knihami dílo „jiné“, svým způsobem výjimečné... První čtyři Mojžíšovy knihy (Gn, Ex, Lv, Nu) totiž mají jednotný ráz a podobný způsob líčení událostí i předávání Božího Zákona, ale pak najednou přichází kniha pátá, která to celé sice „poví ještě jednou“, ovšem „poněkud jinak“ (k tomu viz a srov. např. dvojí podání Desatera přikázání z Ex kap. 20, a Dt 5,15nn). Liberální biblista tu hned začne aplikovat historickou kritiku, hledaje rozličné redakční vrstvy, biblista fundamentálnější se naopak zaraduje, protože zde uvidí paralelu k NZ s jeho čtyřmi Evangelii: vždyť jsou si Mt, Mk a Lk podobní, kdežto Jan to celé „říká znovu a jinak“. Ano, tahle podvojnost v knihách Zákona (obdobně jako u Evangelií) není stvrzením historickou kritikou kýžené a hledané vnitřní rozrůzněnosti, nýbrž a mnohem spíše potvrzením pravdivosti!

Pokud jde o obsah Dt, lze v knize shledat tři velké celky: 1. kap. 1 – 11, které přinášejí Mojžíšovy řeči, jimiž se shrnují a sumarizují dějiny spásy a vyznává víra; 2. kap. 12 – 26, kde se opakují a nově akcentují slova Božího zákona; 3. kap. 27 – 34, kde je vylíčena Mojžíšova smrt včetně požehnání a kleteb, které jí předcházely. Začátek a konec Dt pak jsou specifickou látkou této knihy, kdy jsou nám 1. - 11. kap. mocným návodem, vlastně „předmluvou“ o tom, jakým způsobem vůbec číst Mojžíšovy knihy a zvl. v nich obsažená Boží zákonná ustanovení. Samotné naše heslo pak otevírá závěrečnou a shrnující kapitolu tohoto úvodu (Dt 10,12 – 11,32), jež je výzvou k (zase novému) následování Hospodina.

Náš verš dosl. zní: „A nyní Izraeli, co Hospodin, Bůh-tvůj, vyžaduje od-s-tebou? Totiž, pokud by ses bál Hospodina, svého Boha, abys chodil ve všech cestách jeho a abys Tohoto miloval a abys sloužil Hospodinu, svému Bohu, v celém svém srdci a v celé své duši!“

První, čeho si je potřeba povšimnout, je forma (!) tohoto verše: Jde vlastně o otázku s následnou odpovědí na ni, což dobře známe z křesťanských katechismů, kdy zvláště ty základní výstižné, krátké a jednoduché jsou vystavěny na schématu: otázka – odpověď (např. Lutherův Malý/Menší katechismus). Pán Bůh nás tak neučí toliko tomu, co bychom měli odpovídat – nejde tudíž o pouhé „zbožné fráze“, nýbrž nás učí rovněž tomu, jak se máme ptát – samostatnému a otevřenému myšlení.

V otázce člověka zarazí pro (biblickou) hebrejštinu typické skládaní předložek, což překládám dosl. jako „od-s-ty“: Člověk si rozhodně má klást otázku po tom, „co ode mě konkrétně Hospodin vyžaduje“, avšak tuto otázku si snad ani nelze klást (natožpak zodpovědět) bez vědomí víry o tom, že „v tomto svém požadavku se Hospodin zároveň zavazuje být se mnou“; nejde tedy jen o „Boží požadavek (přikázání)“, nýbrž i o „Boží závazek (zaslíbení)“; zavazuje-li mne Bůh, vždy se zároveň (svobodně) zavazuje sám – to je ostatně nejdůležitější koncept celého SZ – SMLOUVA!, poněvadž tu Bůh s člověkem uzavírá, té se týká závazek plnění Zákona.

Náš reformátor Martin Luther začíná ve svém Menším/Malém katechismu výkladem Desatera, přičemž se u každého z přikázání postupně jednak ptá: „Co to znamená?“, jednak svou odpověď vždy začíná slovy: „Máme se Boha bát a milovat ho...“ Myslím, že náš dnešní verš je jedno z míst Písma, které ho právě k této struktuře inspirovalo! Ostatně tváří v tvář Božímu Zákonu jde právě o tyto dvě sféry našeho života, které chce náš Bůh zasáhnout: Rozumovou a citovou, „duševní“ a „srdeční“. Religionisté pak těmto sférám našich osobností přiřazují patřičné „náboženské“ kategorie; tak prý je pro setkání s Bohem na rovině citové charakteristické „mysterium tremendum“ – „tajemné třesení“, kdy se člověk Boha, jehož přikázáním není s to dostát, bojí, až se před ním třese, pro setkání s Ním na rovině rozumové zase „mysterium fascinans“ – „tajemná fascinace“, kdy je člověk neskonale udiven nad dokonalostí a jednoduchostí Božího Zákona, až i ústa otevírá...

Náš text požadavek na kvalitu vztahu lidské víry v Boha charakterizuje čtyřmi infinitivy (resp. jejich vazbami) sloves: bát se -> chodit -> milovat -> sloužit, jakoby tu mělo jít o postupný proces (jímž růst pod Božím Zákonem rozhodně je!): nejprve je člověk vyděšen zjištěním, jak jeho hříšnost neodpovídá Boží svatosti, jak daleko je od Boha, což člověka v ideálním případě vede k pokání a snaze o chození v Božích přikázáních, ale tím, jak člověk s někým „chodí“ (srov. dnešní užití slova) se rovněž prohlubuje vztah těchto dvou a vzniká pevné pouto lásky, pročež tato láska k Bohu není nikdy jen pasivní přijímáním, ale vždy již také snahou šířit ji dál, tedy pravou Bohoslužbou...

Ano, Boží Zákon předpokládá i požaduje víru, jenže ji neumí (a nemůže!) dát, a proto je obklopen Evangeliem, vychází z něj a ukazuje k němu.

***

Právě sem míří Ochranovští, když naše starozákonní heslo z „jiné knihy“ mojžíšského zákona doplňují a rozvíjejí heslem novozákonním vzatým z jednoho z dopisů autora „jiného vylíčení Ježíšova života“ evangelisty Jana. Verš dosl. zní: „A ten, kdo zachovává / ochraňuje / naplňuje slovo Jeho, opravdu se v tomto naplnila / došla cíle /  je dokonalá láska Boha / k Bohu; v tomto víme, že v Něm jsme!“ Dodržet Zákon nelze jinak, nežli vírou – bytím v Kristu, pak to totiž nejsem já, kdo dodržuje Boží Zákon, ani nejde o mé vlastní dílo, nýbrž o dílo cizí, o výkon Ježíše Krista, který je mi vírou přivlastněn, do něhož jsem skrze víru vtažen! Nejdůležitějším jevem je zde pozoruhodný „genitiv víry“: jde o genitiv objektu – „láska k Bohu“, tedy mé dílo a můj výkon, anebo o genitiv subjektu – „láska Boha“, tedy dílo Ježíše Krista, anebo nejlépe o kombinaci obojího, kdy mě Ježíšem Kristem vykonaná spása v díle Ducha svatého postupně proměňuje a posvěcuje?

Boží Zákon rozhodně není – a nikdy se nemůže stát! – příčinnou víry a právě tak víra není – a nemůže být – důsledkem jeho dodržování; Boží Zákon zkrátka nesvede vyvolat víru v Boha, neboť a protože víra v Boha nejde přikázat, víru v Boha nám sám Bůh může toliko svobodně darovat... Boží Evangelium je tak vlastně skrze víru příčinou dodržování Božího zákona (a možnosti jej vůbec v Kristu dodržet); dodržení Zákona je důsledkem víry!

Evangelista Jan by to ale pověděl „jinak“: Ne jednostranné přikazování, nýbrž VZÁJEMNÁ LÁSKA (!!!), nikoli vnější nutnost, nýbrž NITERNÝ VZTAH k Bohu!

***

Nebeský Otče, děkuji Ti, že Tvého Krista smím znát, a že mě jím neustále ujišťuješ o tom, že mě máš rád, k poznání toho, prosím, rač mi lásku Ducha dát. Amen.

***

Mějte požehnanou první letní středu a celé léto právě tak

bratr Tomáš

Zobrazeno 730×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio