„Což nebylo v Egyptě dost hrobů, že jsi nás odvedl, abychom zemřeli na poušti? Cos nám to udělal, že jsi nás vyvedl z Egypta? | Došlo na to, o čem jsme s tebou mluvili v Egyptě: Nech nás být, ať sloužíme Egyptu. Vždyť pro nás bylo lépe sloužit Egyptu než zemřít na poušti.“
(Exodus 14, 11–12 ČEP)
„Kéž bychom byli zemřeli Hospodinovou rukou v egyptské zemi, když jsme sedávali nad hrnci masa, když jsme jídávali chléb do sytosti. Vždyť jste nás vyvedli na tuto poušť, jen abyste celé toto shromáždění umořili hladem.“
(Exodus 16, 3 ČEP)
„Všichni Izraelci reptali proti Mojžíšovi a Áronovi a celá pospolitost jim vyčítala: ‚Kéž bychom byli zemřeli v egyptské zemi nebo na této poušti! Kéž bychom zemřeli! | Proč nás Hospodin přivedl do této země? Abychom padli mečem? Aby se naše ženy a děti staly kořistí? Nebude pro nás lépe vrátit se do Egypta?‘ | I řekli si vespolek: ‚Ustanovme si náčelníka a vraťme se do Egypta!‘“
(Numeri 14, 2–4 ČEP)
„Populismus je věčný. Čtěte Bibli, tam to všechno je!“ (Jan Fingerland1) Nihil novi sub sole! – וְאֵין כָּל־חָדָשׁ תַּחַת הַשָּֽׁמֶשׁ׃ – „Nic nového pod sluncem!“ (Kazatel 1, 3c) Obě konstatování: jak to konkrétního novodobého rozhlasového redaktora, tak to anonymního starozákonního básníka, jsou pravdivá – populismus (a s ním fake news, manipulace, polo-pravdy a polo-lži, poupravené pravdy i ryzí lži, jakož i útoky na autority a skrytá touha po totalitě a moci) vskutku není nic nového: byl, je a bude! Dnes však vidíme jeho nebývalou míru… poněvadž jsme v kritické době – časech krize: dílem a konkrétněji po dobu kratší – v několika řádu let (pandemie koronaviru, pak válka na Ukrajině, vedle toho a přitom klimatická a ekonomická krize), dílem dlouhodobě – již po několik desetiletí, neboť naše časy – doba v níž žijeme bývá charakterizována jako doba post-faktická (resp. post-faktické, post-kritické, post-pozitivistické atp. je naše paradigma).
Na základě své četby Bible, ostatně mou odborností (lze-li o ní mluvit) je theologie, bych rád ukázal svůj náhled na to, proč je naše doba – resp. proč jsou nářky naší doby – v reptání tak podobná pobytu biblického vyvoleného národa na poušti – symbolicky čtyřicetiletému putování do „zaslíbené země“.
Ačkoli jsem tomuto textu předeslal velmi negativní biblické citace – v jejichž slovech jsou populismus a všechny jeho známé průvodní jevy jasně (a stručně) slyšet, a těchto citací jsem se již i dotkl, nechci s nimi začít, chci začít pozitivně a dětsky, až dětinsky – s obrázky a pohádkovou tématikou.
Bonmot z příběhů medvídka Pú-a. Pú a jeho kamarád Prasátko se oba zdají být naivní: naivně milí jsou stejně, břichatý medvídek je navíc jakoby naivně hloupý, kdežto malé prasátko naivně bojácné. Dáme-li stranou moderní interpretace stejnopohlavního přátelství těchto dvou zvířátek, zůstává nám zvláště silné přátelství… a také zvláštní dětská noetika! Vždyť už Pán Ježíš řekl: „Nebudete-li jako děti, nevejdete do království nebeského.“ (Matouš 18, 3) A tady jsou dvě navýsost dětsky radostně myslící postavičky! Jakoby to už byl eschaton: „Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit. | Kráva se bude popásat s medvědicí, jejich mláďata budou odpočívat spolu, lev jako dobytče bude žrát slámu.“ (Izaiáš 11, 6–7) Až na negativní konotace prasátka pro judaismus… ale vskutku, potenciální šelma si hraje s potenciální kořistí. Tím se dostáváme k noetickým kořenům našeho bonmotu, neboť všechno to výše řečené umožňuje myšlenkové nastavení (paradigma) v našem bonmotu obsažené. Tímto paradigmatem je: today – dnes! Tedy radikální soustředěnost na dnešek, důraz na právě prožívanou přítomnost. Důležité teď není, co jsem žil a kým jsem byl, ani, co budu žít a kým budu, ale, co právě tu žiji a čím právě teď jsem. To „dění“, „přiházení se“ či „(na)stávání“. Před populismem a jeho průvodními jevy chrání bytí-tady-a-teď, chrání radostné bytí-tu v přátelských vztazích. I medvídek Pú a Prasátko znají a zažívají krize, i když krize tak dětsky banální, jak jsou naivní: pro Pú-a je krizí, když dojde med (a že dochází často), pro Prasátko jí je obyčejná letní bouřka… Ale i při všech těch banálních krizích žijí Pú a Prasátko přítomnost a radost ze svého přátelství – neohlížejí se zpět, k tomu, co bylo, ani nehledí do budoucna k tomu, co bude, a už vůbec si minulost ani budoucnost nevykreslují tu v lepších barvách (růžové či zlaté), tu v barvách horších (odstínech šedi či černé).
Nyní se ovšem vrátíme ke krizím a dnešní noetice:
|
Ano, zvolil jsem sice příklad z naší politické scény (a příklad, žel, stále ještě velmi aktuální), ale nikoli pro politické důvody a motivace, nýbrž pro symptomatičnost, neboť typičtější příklad pro populismus a s ním spojenou noetiku se v našem soudobém prostředí hledá obtížně (lze-li ho vůbec nalézt). Krize totiž ohýbají (resp. mají tendenci ohýbat) lidské myšlení tak, že od prožívání přítomnosti se přechází ke znovu-prožívání minulosti nebo před-prožívání (možné) budoucnosti, je tu tedy dvojí tendování:
k minulosti → Líp už bylo! & To za nás bylo líp! Tedy vzpomínání na „zlatý věk“.
k budoucnosti → Bude líp! & Jedině my to zařídíme! Tedy sliby „skvělého budoucího věku“.
Přesně o tomhle mluví ona biblická zkušenost pouště… Lid Izraele byl Bohem Mojžíšovým prostřednictvím zázračně vysvobozen z Egypta a otročení tam. To byla situace a zkušenost bezprostřední Boží přítomnosti: přítomnosti, kterou lze zažít, dám-li se s odvahou na poutní (pouštní) cestu s Bohem. Jenže pak logicky přišla krize, když se projevilo všechno to, co k poušti patří: denní vedro, noční zima, nedostatek vody a chudé jídlo, někdy i nejistá cesta dál… a lid Izraele začal „reptat“, začal žít v minulosti a nechtěl zažít budoucnost: minulost si líčili ve zlatých a růžových barvách, z budoucnosti měli strach a viděli ji černě. Lid Izraele se vrátil ke svému myšlenkovému paradigmatu s jeho sice logickými (a pochopitelnými), ale nezdravými orientacemi.
Bible se tomuto žití v minulosti / budoucnosti, které umožňuje (nejen) populismus, brání hned několika způsoby, přičemž nejvýznamnějším z nich je specifické biblické pojetí času. Ve Starém zákoně se to děje díky významu dvojjedinných kořenů היה – hjh či הוה – hwh, které se sice překládají naším slovesem „být“, ovšem chybí jim jeho jak jeho „filosofická zatíženost“, tak jeho „absolutnost“, takže je lépe tlumočit „stá(va)t se“, s čímž se pojí vnitřní napětí děním (přítomnost + budoucnost) a událostí (minulost), mezi slovem (příčina) a činem nebo věcí (následek). Nový Zákon pak rozlišuje dva druhy času: lineární čas tak, jak ho známe, a tíži času –
Takže existence dostává „prostor“ a prostorový rozměr.
Jak Starý tak Nový Zákon pak pracují s časem – aby zdůraznili přítomnost! – zvláštně i gramaticky. Biblický hebrejština nemá indoevropský systém časů (ivrit – moderní hebrejština již ano!): minulé – přítomné – budoucí časy, ale odlišuje aktuál (tzv. imperfektum – časuje se předponami), kterým se sděluje, co se děje či brzy chystá – již začíná dít, a faktuál (tzv. perfektum – časuje se příponami), kterým se sděluje, co je faktem. Přičemž biblická hebrejština (a vlastně z vývojových fází hebrejštiny jen ona) však zná zvláštní způsob zacházení s těmito časy, které ve zvláštním tvaru změní význam ve svůj opak (tzv. konsekutivní tvar):
aktuál se stane tzv. narativem, který se používá pro vyprávění příběhů jakoby v minulosti → biblické příběhy nejsou tedy jen „historky z minulosti“, ale také „naše současné a budoucí příběhy“;
faktuálem v tomto tvaru se zase sdělují budoucí důsledky činů → budoucnost lze vidět prorocky při „čtení současnosti“.
Čas je tedy pro Starý Zákon hodně relativní kategorií, což – žel! – nejde ukázat při překladech. Ve všem tom je ovšem vidět právě důraz na přítomnost. Nový Zákon pak pracuje s časem tak, že při vyprávění příběhů (zvl. v evangeliích) hojně používá tzv. historický prézens, tzn. že vypráví minulost přítomným časem, aby ji zpřítomnila posluchačům a uvedla je do ní, jako do jejich situace aktuální (v pozadí je hebrejské myšlení autorů těchto textů). Koiné – novozákonní (kupecká) řečtina pak obecně oblibuje participium, což je neurčitý slovesný tvar, který čas vyjadřuje jen relativně – ve vztahu k určitému slovesu, s nímž se pojí.
Třetím způsobem je liturgické vnímání času: starozákonní kult si – což je nejlépe vidět při hodu beránka! – připomíná minulé události tak, jakoby je prožíval teď; novozákonní Bohoslužba – což je asi nejlépe vidět na Eucharistii – Večeři Páně! – vnímá budoucí věci jako už teď (částečně / jinak) přítomné (tzv. prézentní eschatologie).
Myslím, že tuhle antipopulistickou notu biblické zvěsti dokonale vystihl sám Ježíš (jak jinak!) ve svém „programovém prohlášení“, jímž je kázání na hoře:
25 Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život, co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm a tělo víc než oděv? 26 Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne, nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho cennější? 27 Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat? 28 A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou – 29 a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře nebyl tak oděn, jako jedna z nich. 30 Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní? 31 Nemějte starost a neříkejte: co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat? 32 Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec přece ví, že to všechno potřebujete. 33 Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno. 34 Nedělejte si tedy starosti o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost na svém trápení.
(Matouš 6, 25–34 ČEP)
Žijme tedy tady a teď a nenechme se strašit populismem!
1 Stejnojmenný článek, který je přepisem rozhlasové glosy pro ČRo Plus: [on-line] https://plus.rozhlas.cz/jan-fingerland-populismus-je-vecny-ctete-bibli-tam-vsechno-je-8647446 [15-8-2023]. Jan Fingerland je mimo práce pro ČRo také autorem vynikajícího podcastu Předvařená Bible (http://predvarenabible.online/), který podává moderní – nadkonfessní a (nejen) o vědeckou exegezi opřené – čtení Bible.
Populismus je nevyhnutelným důsledkem příliš široce pojaté zastupitelské demokracie. Pokud volí kdokoliv, kdo má nos mezi ušima, pak je demokracie nejméně funkčním myslitelným společenským zřízením.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.